Już 11 października 2022 roku podczas Business Fashion Environment Summit 2022, organizowanego przez „Vogue Polska” i Boston Consulting Group, w Warszawie spotkają się liderki i liderzy biznesu oraz ekspertki i eksperci branży z całego świata, by wspólnie zastanowić się nad przyszłością mody w kontekście postępującej cyfryzacji.
Tematem tegorocznej edycji Business Fashion Environment Summit (#BFES2022) jest „Fashioning New Realities”. Konferencja organizowana przez magazyn „Vogue Polska” i Boston Consulting Group podejmuje zagadnienie zrównoważonego rozwoju w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
W języku angielskim słowo fashion nie oznacza wyłącznie mody. Inspiruje też do działania – to fashion to formować, nadawać kształt. Poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań wykorzystujących zaawansowane technologie wpisuje się we wciąż przepoczwarzającą się modę. W związku z globalnymi wyzwaniami związanymi z kryzysem klimatycznym, moda ma nie tylko potencjał zmiany, lecz także obowiązek wyznaczania nowych kierunków. Już 11 października 2022 r. w Warszawie spotkają się liderki i liderzy biznesu oraz ekspertki i eksperci branży mody z całego świata, by wspólnie zastanowić się nad przyszłością mody w kontekście postępującej cyfryzacji.
Moda cyfrowa przyszłością branży
– Przyszłość mody jest wirtualna – mówią zgodnie Cattytay i Leanne Elliott Young z Instytutu Mody Cyfrowej, którzy wystąpią podczas konferencji. Moda cyfrowa walczy z nadmierną konsumpcją i marnotrawstwem. Czy rzeczywiście może przyczynić się do zmniejszenia popytu, a w konsekwencji także produkcji? Potencjał mody funkcjonującej w przestrzeni wirtualnej bada tegoroczny raport opracowany przez BCG we współpracy z „Vogue Polska”. Opracowano takie zagadnienia, jak cyfrowe kolekcje, pokazy mody organizowane w metawersie, skórki dla graczy czy zasilane bitcoinami e-sklepy z wirtualną modą.
Moda cyfrowa daje możliwość nieskrępowanej ekspresji bez szkody dla planety. Wirtualne stroje są wolne od praktycznego aspektu, konstrukcji materiału, koloru – stanowią ciągle ewoluujący koncept. Dzięki nim ilość odpadów można ograniczyć od samego początku cyklu produkcyjnego – wytworzenie cyfrowych ubrań emituje o 97 proc. mniej dwutlenku węgla niż produkcja fizycznych ubrań. Dzięki takiemu cyklowi produkcyjnemu wirtualny przemysł zamiast wielkich fabryk wymaga jednego urządzenia, łańcuchy dostaw zamieniają się w blockchain, a sklepy oraz transport w rynek e-commerce. Takie podejście to zwiastun zielonej cyfrowej rewolucji czy chwyt marketingowy? Nie zapominajmy, że utrzymanie systemu blockchain, a tym samym NFT, jest niezwykle energochłonne.
O modzie zrównoważonej: Dana Thomas, Julie Pelipas, Ngozi Okaro.
Konferencja zweryfikuje prawdy objawione dotyczące zrównoważonego rozwoju i krytycznie przyjrzy się rozwiązaniom proponowanym przez twórców mody cyfrowej. W świat tradycyjnie pojętej zrównoważonej mody wprowadzi nas Dana Thomas, autorka bestsellerowej książki „Modopolis: Dlaczego to, co nosimy, ma znaczenie” i cyklu podcastów „The Green Dream”, która ostatnio objęła funkcję European Sustainability Editor w brytyjskim „Vogue’u”. O tym, czy resale, recykling i cyrkularność wystarczą, by powstrzymać katastrofę klimatyczną, Thomas opowie Annie Miazdze.
Z kolei Julie Pelipas, wieloletnia szefowa działu mody ukraińskiego„Vogue’a” i założycielka zrównoważonej marki Bettter, która zasłynęła luźnymi garniturami z materiałów z upcyklingu pozyskanych w jej rodzimej Ukrainie, opowie o tym, jak wojna wpłynęła na branżę. Od momentu agresji Rosji na Ukrainę Pelipas powołała platformę cyfrową Bettter.Community, która umożliwia osobom z całego świata nawiązywanie kontaktów z ukraińskimi projektantami, fotografami, grafikami i artystami,rozproszonymi w Ukrainie i poza jej granicami.
O tym, czym różnią się moda etyczna i zrównoważona, opowie Ngozi Okaro, założycielka organizacji Custom Collaborative, która wspiera imigrantki o niskich dochodach w tworzeniu biznesów w duchu zrównoważonej mody, m.in. dzięki programowi stypendialnemu Gucci Changemakers. Punktem wyjścia do dyskusji będzie temat świadomej lokalnej produkcji i praw pracowniczych osób najniżej postawionych w branży mody.
Czternaście lat po publikacji The Greenwash Guide, który pomógł konsumentom w zidentyfikowaniu greenwashingu, a markom w jego zapobieganiu, prezeska agencji kreatywnej Futerra, Lucy Shea, zaprezentuje najnowszą wersję przewodnika, zaktualizowaną o teren metawersu. Od ponad 20 lat Futerra specjalizuje się w budowaniu brandingu, strategii oraz kampanii konsumenckich na rzecz zrównoważonego rozwoju, współpracując m.in. z UN Climate Action, Google’em czy Tommym Hilfigerem.
O metawersie: Cathy Hackl, Institute of Digital Fashion, DressX
O wpływie metawersu na konsumpcję, środowisko i budowanie tożsamości usłyszymy od światowych ekspertek i ekspertów, którzy należą do awangardy cyfrowej rewolucji.
Wirtualnie połączy się z nami futurolożka Cathy Hackl, uważana za matkę chrzestną metawersu. Hackl jest prezeską Futures Intelligence Group, wiodącej firmy doradczej w tej dziedzinie, współpracującej z najlepszymi światowymi markami w zakresie NFT, gier, mody wirtualnej i ekspansji ich marek w wirtualne światy.
Leanne Elliott Young i Cattytay w czasie pandemii założyli Institute of Digital Fashion, jedną z pierwszych organizacji w pełni poświęconych modzie wirtualnej. Instytut skrojony na miarę naszych czasów oferuje cyfryzację mody przez odwzorowywanie każdego elementu garderoby za pomocą wirtualnego złudzenia, które przypomina kopię rzeczywistego ubrania. Wśród klientów są Nike, Adidas, Balenciaga, Alexander Wang. Założyciele IoDF dążą do przeprojektowania systemu nie po to, by sprzedawać więcej ubrań, ale by zmienić sposób, w jaki projektujemy, produkujemy i konsumujemy. Podkreślają, że z pomocą nowych technologii świat mody może stać się bardziej demokratyczny, inkluzywny i zrównoważony.
Kolejnymi gościniami konferencji będą pionierki branży mody wirtualnej, Daria Shapovalova i Natalia Modenova, założycielki największej na świecie platformy DressX, która oferuje cyfrowe kolekcje mody znanych marek i projektantów 3D. Niedawno DressX uruchomiło także własny rynek NFT.
Marjorie Hernandez jest ekspertką w dziedzinie innowacji oraz specjalistką od technologii blockchain i NFT. Jest założycielką LUKSO, platformy blockchain stworzonej specjalnie dla marek modowych i start-upów, oraz współzałożycielką THE DEMATERIALISED, pierwszym uwierzytelnionym wirtualnym rynkiem NFTs. Hernandez wypowie się w temacie ostatnich tąpnięć na rynku NFT. Czy bańka pękła bezpowrotnie, czy luksusowym markom wciąż opłaca się inwestować w Web3?
Polskie marki
Podczas konferencji BFES nie zabraknie także polskich marek. Proekologiczną odpowiedzią na nadprodukcję odzieży i nowatorskim pomysłem na zrównoważenie mody jest Nueno, pierwsza polska marka mody cyfrowej stworzona przez Małgorzatę Kudłę i Adriana Hołotę. Ekspertką w dziedzinie Web3 jest Beata Wilczek, założycielka agencji Unfolding Strategies, która wspiera marki w obszarze zrównoważonego rozwoju, technologii i digitalizacji.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.